Digital Playground Blog

Onderwijs zo snel als Sven

Het onderwijs heeft als hoofdtaak kinderen en jongeren op de best mogelijke manier voor te bereiden op hun toekomst. Voor de meesten zal dat inhouden: direct op zoek naar een geschikte baan. Maar dat valt nog niet mee, want wat staat er als eerste bij iedere vacature? Allerlei onzichtbare competenties die je al dan niet van nature hebt of hebt ontwikkeld. Naast natuurlijk werkervaring.

De snelheid waarmee de wereld verandert, vooral onder invloed van digitalisering, is duizelingwekkend. Het is dan ook niet raar dat het onderwijs in haar huidige vorm en met de huidige aanpak dit grotendeels niet kan bijbenen. Het levert jongeren misschien een mooi diploma op, maar tussen de zevens en achten staan de onzichtbare onvoldoendes voor zaken als samenwerken, creativiteit, onderzoeken, zelfreflectie, probleemoplossing etc. Zaken die worden samengevat onder de term 21st Century Skills.

WordPerfect 5.1
Dit zijn termen die, als ik eens goed terugkijk naar mijn eigen opleiding, twintig jaar geleden ook al van belang werden geacht in het onderwijs, alleen werkte ik toen nog met WordPerfect 5.1. Ook toen werd het stampen van woordjes en het leren van rijtjes al niet meer voldoende geacht voor goed onderwijs. Goede docenten en schoolleiders deden ook toen hun best het onderwijs te verbeteren. Ze zijn echter nog verder op achterstand gezet door de digitalisering die als een storm opstak in de jaren negentig en voorlopig nog niet is gaan liggen.

Klapschaats
Digitalisering is als de uitvinding van de klapschaats. Een innovatie die voor alle schaatsploegen toegankelijk is. Alleen Nederland (het bedrijfsleven) heeft deze innovatie snel geïnternaliseerd en is meteen verder gaan kijken hoe ze hierop kunnen door ontwikkelen. De andere landen (het onderwijs) zijn echter nog steeds blij dat ze niet uit de bocht vliegen en missen daardoor de boot op de lange termijn, zeg het podium de 10 kilometer.

Ik las dat de schaatsers zelf het meer als toeval en een gevalletje van op het juiste moment pieken zien. Het is voor het onderwijs te hopen dat dit zo is en dat ze de aansluiting bij de voorhoede weer weten te vinden. Het is zaak dat de schaatsers en hun trainers uit andere landen meer ervaring opdoen. En dat ze eerder met de sport in aanraking komen. Dit zou ook goed kunnen werken voor het onderwijs.

Roffab
Laat kinderen en jongeren daarom met de technieken van de toekomst in aanraking komen, zodat ze deze kunnen inzetten wanneer het voor hun een oplossing biedt. Doe dit op een manier waardoor gewerkt wordt aan hun onzichtbare 21st Century Skills. Als dit door het onderwijs zelf niet kan worden aangeboden zijn er misschien in de omgeving wel mensen die dit voor je kunnen doen. Zie het als de Nederlandse topschaatser die trainer wordt in, zeg, België.

In Rotterdam wordt gewerkt aan een steunpunt voor het onderwijs op dit gebied. Bij Roffab  kunnen straks kinderen spelenderwijs leren hoe een 3D printer werkt, wat je met Arduino kan of hoe je je naam uit een stuk hout snijdt met een lasercutter. Ook leerzaam voor docenten! Roffab is een inititatief van zes organisaties, waaronder Digital Playground en doet mee aan het Stadsinitiatief 2014.

www.roffab.nl | www.facebook.com/roffabnl  | www.stadsinitiatief.nl

 

Henry Vorselman

Directeur Digital Playground

[op de foto: de winnaar van de Olympic-Themed 3D Challenge van de zomerspelen in Londen op Gizomodo]