Digital Playground Blog

Denken en doen

Wij zijn grote aanhangers van learning by doing. Zelf doen is al vanaf de peuterleeftijd populair. Ouders zullen dat herkennen. Sinds de start van Digital Playground in 1998 staat dit al centraal. Honderden keren heb ik verkondigd dat learning by doing in veel gevallen de beste methode is om iets te leren. Toch is dat natuurlijk niet het hele verhaal. Zonder nadenken wordt maken consumeren. Kunt u me volgen?

De technologische vooruitgang biedt extra mogelijkheden voor makers en maakt maken ook toegankelijk voor de consument. Helemaal sinds de komst van smartphones en tablets. Maken is in een aantal gevallen zo makkelijk geworden dat het creatieve proces er onder dreigt te lijden. Voorbeelden? Fotograferen krijgt met Instagram of Snapseed ineens een artistiek laagje. Klik, filter erop, delen. Ik doe het zelf ook en ben steeds weer trots op het resultaat. Binnen veel videobewerkingssoftware kun je met een druk op de knop een film samenstellen uit losse fragmenten. In iMovie is het heel eenvoudig een spetterende trailer te maken, zonder al te veel inspanning. Het resultaat is van zichzelf al gelikt en klaar voor consumptie. Het maken is zo makkelijk dat creativiteit nauwelijks meer nodig is.

Niet te snel tevreden
Dit brengt mooie uitdagingen voor Digital Playground met zich mee. Hoe houden we ons aanbod inhoudelijk interessant terwijl de tools waarmee we werken steeds geavanceerder worden en het maken zo makkelijk maken dat creativiteit, datgene waar wij zo aan hechten, haast niet nodig is? We moeten dus zorgen voor interessante content, goede inhoudelijke opdrachten en uitdagingen in de opdrachten. Niet te snel tevreden zijn, de lat hoger leggen.

Bij alles wat we ontwikkelen stellen we ons de vraag: hoe draagt dit bij aan de ontwikkeling van 21st Century Skills, zoals probleemoplossing, samenwerking, onderzoeken? Als je zorgt dat er genoeg is om over na te denken stimuleer je creativiteit, ongeacht hoe makkelijk het maken is. Tijd voor learning by doing and thinking. Het een heeft het ander nodig.

Henry Vorselman

directeur Digital Playground